Actuele status november 2011

Starterswoningen 0 No Comments

Aansluitend op onze update van vorige maand heeft de dorpsraad opnieuw contact opgenomen met wethouder Hans van de Pas. Tijdens dat overleg is opnieuw gesproken over het onverwacht lage aantal inschrijvingen voor de 6 CPO kavels in het plan Laar/Achterstraat. In tegenstelling tot de getoonde belangstelling tijdens de voorbereidende vergaderingen, georganiseerd door de dorpsraad, heeft er tot op heden slechts een persoon ingeschreven voor deze beschikbare kavels.  De dorpsraad betreurt dit resultaat en ziet daarmee een onnodige uitstroom van jongeren. Omdat dit ook tijdens de laatste jaren gebeurd is heeft de dorpsraad gepleit voor CPO mogelijkheden die er nu daadwerkelijk zijn. Zoekende naar de oorzaak hiervan stuiten we op de volgende mogelijke motieven:

• De door jongeren gevraagde stichtingskosten voor het bepalen van hun hypotheek mogelijkheden is onduidelijk en mogelijk onjuist beantwoord door de gemeente. De uitgegeven stichtingskosten zijn algemeen en niet afgestemd op een echte commerciële CPO aanpak.
  • De genoemde grondprijzen zijn in verhouding met de praktijk van nadere Brabantse gemeenten hoog
  • Er is geen rekening gehouden met andere financiële voordelen zoals starterlening en BTW voordelen die wel door de gemeente aangeboden worden
  • Jongeren zijn te informatief aan dit project  begonnen en zijn niet voldoende ingegaan op het feit hoe serieus ondernemerschap kan leiden tot extra voordeel

Tegelijkertijd komt de dorpsraad na het beter bestuderen van het plan tot de conclusie dat

Zowel de locatie als wel de uitwerking van het project waarin de 6 CPO kavels opgenomen zijn een prachtige locatie is en daarmee zeker een aantal voorkeuren verdient t.o.v. toekomstige locaties zoals bv de Zwarte Molendijk.

Met deze insteek is met de gemeente gesproken en als resultaat zijn de volgende afspraken gemaakt:

• De gemeente houdt deze 6 locaties nog aan tot op het moment dat de de overige nieuwbouwwoningen van Laar/Parkstraat en Laar/Achterstraat definitief in de verkoop zijn.
  • De gemeente bekijkt opnieuw de juistheid van de uitgegeven stichtingskosten en komt met een nieuwe richtlijn waarin de BTW en starterlening voordelen meegenomen zijn.
  • De dorpsraad onderhoudt contact met de jongeren om vast te stellen of bovenstaande motivatie correct is en mogelijk met aanvullende gemeente info hun wel een juist beeld voor te houden

Samenvattend wil de dorpsraad nog een inspanning doen  om partijen dichter bij elkaar te brengen en daarmee ook in Nistelrode CPO voor jongeren te realiseren. Hierbij roepen wij alle koopwoning zoekende jongeren zich met hun contactgegevens aan te melden op E-mailinfo@dorpsraadnistelrode.nl