Het zorgplatform in oprichting

Zorgplatform 0 No Comments

Het zorgplatform is na de bijeenkomst aan de slag gegaan met de wensen van onze inwoners en betrokken dienstverleners. Het resultaat is een concept ondernemingsplan dat een duidelijke beschrijving geeft van de in Nistelrode bestaande zorgbehoeften. De bestaande professionele en vrijwillige zorgverleners vormen een breed aanbod van dienstverlening en leefbaarheidondersteuning. Juist deze breedte en het groot aantal dienstverleners maakt het voor onze inwoners niet altijd even eenvoudig om hun zorgvraag op de juiste plaats te stellen. Verder is het zo dat de grote bezuinigingen en de daarbij nieuwe taakverschuivingen bij gemeente en zorgverzekeraars ( transities of kantelingen) onze inwoners nog geen duidelijke wegbewijzering bieden hoe daar mee om te gaan? Dit alles brengt grote veranderingen in de zorgstructuur die een grote aanspraak doet op de zelfredzaamheid van onze inwoners.

Het Zorgplatform heeft op basis van al die onduidelijkheid gekozen om onze inwoners te ondersteunen met een duidelijke wegbewijzering naar de juiste zorg en hun daarbij zo nodig te begeleiden om daar optimaal gebruik van te maken. Hiervoor beschrijft ons ondernemingsplan een opzet dat voorziet in een netwerk van daarvoor opgeleide inwoners die op basis van hun interesse als herkenbare vrijwilliger voor hun eigen buurt of wijk aanspreekpunt willen zijn als ingangspunt naar de juiste zorginstelling. Verder beschrijft het ondernemingsplan een uitvoerende taak waarmee dit vrijwilligersplatform de verbinding legt met de bestaande zorgverleners en streeft naar een duidelijk dienstenpakket waarop door de zorgvrager, met of zonder hulp van het aanspreekpunt in zijn buurt of het daarvoor ingericht centrale loket, aanspraak gemaakt kan worden. Deze werkmethode is uitvoering met de gemeente besproken. Zij hebben daarop enthousiast gereageerd en zien dit burgerinitiatief in Nistelrode als een goed voorbeeld van hoe de samenwerking tussen vrijwilligers en professionals de toekomstige zorg voor en met de inwoners kan waarborgen. Deze positieve reactie heeft het enthousiasme van de werkgroep versterkt en wij streven er naar om in de komende maand met alle bij Nistelrode betrokken welzijn en zorg partijen in gesprek te gaan met als doel hiervoor de juiste samenwerking tot stand te brengen.

Om de praktische werkwijze van dit ondernemingsplan te toetsen hebben we een vergelijkbare organisatie in Roggel (Limburg) gevonden. Een viertal van onze werkgroep is naar Roggel afgereisd en heeft in gesprek met de organisatie een zeer inspirerend en goed functionerend voorbeeld gevonden. Voor meer interesse verwijzen we graag naar hun website met mooie praktische voorbeelden ( www.naoberzorgpunt.nl)
Het zorgplatform is als werkgroep van de Dorpsraad gestart en overweegt op welk moment dit platform als zelfstandige organisatie verder gaat. Gezien echter dat 2015 het jaar van implementatie is vinden wij het belangrijk om de organisatie en werkmethode zo flexibel mogelijk te houden. De werkgroep is trots op het tot nu bereikte resultaat en is op zoek naar collegae Nistelrodenaren die zich als vrijwilliger aan willen sluiten om samen met hun buurtgenoten met behulp van het zorgplatform de toekomstige leefbaarheid in hun buurt of wijk te bewaken. Ben je geïnteresseerd of roept dit verdere vragen op meldt je dan aan met je contactgegevens op info@dorpsraadnistelrode.nl en wij zorgen voor de juiste info.